B12-FORENINGEN I MEDIA

Målet er å øke bevisstheten hos både helsevesen og publikum om farene ved B12-mangel og de konsekvensene manglende og uriktig behandling kan ha for den som er rammet.
B12-mangel forårsaker lidelse og alvorlig skade - til og med død. Likevel tilskriver mange helsepersonell feilaktig tegn og symptomer på B12-mangel på aldring.

Tone Brown Olerud (58) fra Rjukan kom til åpen psykiatrisk avdeling i Notodden i 2006 for å få hjelp til å sove. Innleggelsen ble starten på et tre år langt helvete.Knapt et halvt år senere hadde hun fått flere tunge psykiatriske diagnoser, medisiner og vedtak om tvang. Det viste seg at Tone led av mangel på vitaminet B12.

«Lei seg og deprimert», skrev legen til Sissel Haug (50) fra Mo i Rana i hennes journal i flere år. Det var fullstendig feil. Sissel hadde ubehandlet B12-mangel som ikke ble tatt på alvor. Nå har hun fått tilkjent erstatning gjennom Norsk Pasientskadeerstatning (NPE).

- Vil lege ta fra en diabetiker insulinet når blodsukkeret er stabilisert? Neppe. Men å kutte B12 -injeksjoner når verdiene er «innafor», det er greit. Forstå det den som kan!

1 ampulle med depotinjeksjon B12 koster i Norge 108 kroner. I Tyskland koster samme medisin mindre enn 10 kroner per ampulle. I Norge er det kun en tilbyder av medisinen, mens i Tyskland er det 16. -Hvordan oppstår en slik prisforskjell og hvordan tør Norge ha kun en tilbyder når leveranser av legemidler stadig svikter, spør Turid Norvald i...