OPPROP OM DET LIVSVIKTIGE    VITAMINET B12

09.04.2022

VITAMIN B12

i FOKUS

Målet er å øke bevisstheten hos både helsevesen og publikum om farene ved B12-mangel og de konsekvensene manglende og uriktig behandling kan ha for den som er rammet.
B12-mangel forårsaker lidelse og alvorlig skade - til og med død. Likevel tilskriver mange helsepersonell feilaktig tegn og symptomer på B12-mangel på aldring.

✅ B12 -mangel forårsaker symptomer som parestesier, demens, psykisk lidelse, skjelving, vanskeligheter med ambulering og hyppige fall. Det blir ofte feildiagnostisert som Alzheimers sykdom, depresjon, diabetisk nevropati, svimmelhet og minislag.

✅ B12-mangel rammer ikke bare eldre, men det kan også etterligne multippel sklerose, kronisk utmattelsessyndrom, depresjon og psykose. Det kan gjøre menn eller kvinner ufruktbare og forårsake utviklingshemming eller autistiske symptomer hos barn.

✅ Symptomer kommer snikende og øker offerets risiko for dødelig sykdom, alt fra slag og hjerteinfarkt til kreft.

✅ Andre grupper med risiko for B12 -mangel inkluderer veganere, vegetarianere, alkoholikere og personer med cøliaki (gluten enteropati), Crohns sykdom, gastrisk bypass, autoimmune sykdommer, brukere av Metformin, protonpumpehemmere/syrehemmere og AIDS.

✅ Vitamin B12 (kobalamin) er ett av de 13 vitaminene kroppen vår trenger for helse og liv. Det er avgjørende for produksjon av røde blodlegemer og for å opprettholde et sunt nervesystem.

✅ B12 -mangel skader hjernen, ryggmargen, perifere nerver og øyets nerver.

✅ Det er et avgjørende element i konstruksjonen av DNA.

✅ En B12 -mangel kan resultere i symptomer som strekker seg fra alvorlig anemi som krever blodtransfusjon, til alvorlig og permanent nerveskade.

✅ B12 finnes naturlig i animalsk mat, inkludert kjøtt, fisk, skalldyr, fjærfe, meieriprodukter og egg.

✅Vitamin B12 må følge en kompleks vei med flere trinn for riktig absorpsjon. En feil i hvilken som helst del av denne veien kan forårsake malabsorpsjon og påfølgende mangel.

✅ B12-mangel vil ikke alltid avsløres med en vanlig serum B12-prøve. Symptomer må vektlegges.

✅ Det er ikke farlig å tilføre mer B12 enn kroppen trenger!

Noen symptomer:

📌 Inkontinens

📌 Muskelsmerter

📌 Migrene

👉🏼B12-Foreningen jobber for at våre medlemmer skal få riktig behandling der det foreligger eller er mulighet for B12-mangel.

👉🏼I tillegg til at hver enkelt får en bedre helse og et bedre liv, så kan dette spare samfunnet for hundretusener av kroner.

💥💥💥VIL DU LÆRE MER?
TA EN TITT PÅ HJEMMESIDEN VÅR, BLI MEDLEM ELLER FØLG VÅR GRATISSIDE PÅ FACEBOOK.

Foreningens formål er å opplyse og veilede slik at pasientgruppen kan få best mulig hjelp til behandling gjennom å øke kunnskapsnivået hos den enkelte pasient.

Ved økt kunnskap og forståelse kan medlemmene få bedre grunnlag til å ta del i og følge med på egen behandling.
B12-Foreningen vil ha som mål å følge med på ny forskning, nasjonale og internasjonale retningslinjer for behandling, og videreformidle dette.

B12-Foreningen ønsker på sikt å bidra til bedre kommunikasjon og forståelse mellom fagmiljøer og pasienter.

Alle som betaler medlemskap, får tilgang til det lukkede medlemsområdet som tar for seg det du trenger å vite om B12-vitaminet.

REGISTRER DEG HER