Kopi av Svar fra Dr. Hajo Auwerda 1

I forbindelse med publiseringen av den omtalte artikkelen under, kontaktet B12-Foreningen B12-klinikken og Auwerda og ba om en kommentar. Vi fikk følgende svar: Svaret er oversatt til norsk.

Dr. Hajo Auwerda sin kommentar til artikkelen.

Respons på uttalelser i media og UMCG-forskning: Association of Plasma Concentration of Vitamin B12 With All -cause Mortality in the General Population in the Netherlands

Den nylige artikkelen fra UMCG, som har vært mye omtalt denne uken i media, har forårsaket mye oppstyr og uro. Vi mener det ville være bra å formulere et svar på dette slik at vi kan fjerne litt uro.

Forfatterenes konklusjon er kort sagt at et høyt B12-nivå er assosiert med høy dødelighet. I seg selv er det en god artikkel og har blitt plassert i et fremtredende magasin (JAMA Open Network).

Imidlertid har denne artikkelen både begrensninger og styrke. Vi vil diskutere begge disse her.
Deltagere:
Denne består av 5571 personer med en gjennomsnittsalder på 53,5 år. 50,8% er mannlige. Dette i seg selv er en stor gruppe som ikke trenger mer statistikk.

Befolkningen er delt inn i fire grupper (kvartiler). Median B12-nivå ble målt per kvartil.
Gruppe 1 (chassis-kvartil): 261,59 pg / ml (354,45 pmol / l)
Gruppene 2 og 3: 394,42 pg / ml (534,44 pmol / l)
Gruppe 4 (øvre kvartil): 626,19 pg / ml (848,49 pmol / l)
1 pg / ml = 1,355 pmol / l
Gjennomsnittlig B12-nivå var 394,42 pg / ml

Begrensningene i denne studien:

- Det gis ingen informasjon om dødsårsaken til disse personene
- Det angår hovedsakelig europeere, så det kan ikke ekstrapoleres til annen etnisitet
- Ingen informasjon om B12 er kjent før inkludering. kan godt hende at folk har hatt veldig lavt B12-nivå, noe som har forårsaket skade.

- Det er ingen informasjon om hvorvidt tabletter er tatt eller ikke i perioden før inkludering.

- Vi vet at når du har stoppet med tabletter eller injeksjoner, må du vente 3-6 måneder før du kan måle et reelt B12-nivå.

- 2/3 av gruppen har nedsatt nyrefunksjon, noe som fremgår av høy utskillelse av protein i urin. Det nevnes ikke at muligens andre forstyrrende faktorer også kan ha spilt en rolle i utfallet.

- Det er ikke forsket på pasienter som nå får behandling med injeksjoner, for å se på hva forholdet muligens kan være med tanke på utvikling av sykdommer eller dødsfall. Faktisk ble pasientene som var kjent for å få injeksjoner ekskludert fra studien.

- Det er viktig at denne artikkelen avslutter med oppfattelsen av at en ikke-årsakssammenheng mellom en høy B12 og dødelighet ikke kan utelukkes. Med andre ord, et klart forhold / assosiasjon har ikke blitt demonstrert.

Hva er de sterke poengene som kan oppnås med denne artikkelen:

- Det er ingen sammenheng med kreftutvikling eller kreftprogresjon hvis det allerede var til stede ved inkludering.

- Det er ikke noe forhold til hjerte- og karsykdommer
    - Et høyere nivå kan også skyldes faktorer som frigjøring av leverlagring, redusert renal clearance av B12, opptak av haptocorrin og forstyrrelse i transkobalaminsyntese.

Vår tolkning

Vi er av den oppfatning at denne artikkelen ikke har vurdert godt nok andre faktorer som underliggende genetiske varianter som både øker dødeligheten og er assosiert med høyere vitB12-nivåer.
    Videre kan feiltolkning av dataene føre til uriktige konklusjoner. Som et eksempel: Ved å spise softis drukner folk raskere. (https://www.psyblog.nl/2014/02/06/correlatie-causaliteitijsjes-piraten-en-de-media/)XXX( du finner dette i en oversatt versjon under)

Det er derfor veldig skuffende å merke seg at til tross for de mange manglene, er det oppnådd en konklusjon som ikke er basert på fakta, men mer på statistikk.
    Resultatet er imidlertid en utrolig mediehype som forårsaker mye uro hos alle. På den ene siden er det uro blant de som får B12-tilskudd (tabletter, nesespray eller injeksjoner), og på den andre siden for de som har et høyt nivå uten tilskudd.

For menneskene som får behandling

Pasientene vi ser på konsultasjon i vår klinikk har alle en lav grunnlinje på B12. Flertallet ligger langt under gjennomsnittet for gruppe 1.
    Betyr det at disse pasientene må stoppe behandlingen? Forfatteren SJL Bakker svarer på dette (dessverre i etterkant) med kommentaren om at for disse pasientene gjelder det fortsatt at det er bra å supplere en B12-mangel hvis det er medisinsk nødvendig.

For mennesker som har et høyt B12-nivå uten behandling

Disse kommer nå til å bekymre seg for helsen sin og for at de har en farlig sykdom. Dette medfører mye unødvendig uro og en stort press på legen / spesialisten.
    Som nevnt tidligere, kan et forhøyet nivå også skyldes faktorer som frigjøring av leverlagring, nedsatt nyreclearance av B12, opptak av haptocorrin og forstyrrelse i transkobalaminsyntese. Dette er ikke i seg selv betydelige sykdommer.

For allmennleger som nå er oversvømmet med spørsmål om dette, kan vi tilby følgende:

- Utfør en standard blodtelling (Hb, MCV, Leuko, Leukocytdifferensiering, ASAT, ALAT, AF, gGT, LDH, creatinine). Hvis det ikke er avvik fra dette, er det ingen grunn til bekymring

- Gjør om nødvendig en ultralydsskanning av leveren. Hvis dette er bra, er det absolutt ingen grunn til uro.
    - Hvis pasienten har hatt en historie med diagnosen kreft, er det nyttig å ta begge trinnene som beskrevet ovenfor.
    Med denne omfattende forklaringen håper vi å kunne fjerne mye unødvendig uro og for spørsmål kan du selvfølgelig alltid kontakte oss på klinikken.

Sammenheng mellom høy vitamin B12 og dødelighet

Høyere blodnivå av vitamin B12 er assosiert med en større risiko for død innen ti år. Det er ikke vist at dette forholdet er årsakssammenheng. Jose Flores-Guerrero og andre forskere ved UMCG beskriver resultatene fra deres observasjonsstudie i JAMA Network Open.
Forskerne gjennomførte en prospektiv kohortstudie blant deltakerne i en lengregående Groningen-studie. De inkluderte 5571 personer (i gjennomsnitt 54 år gamle) som ikke injiserte vitamin B12. De undersøkte om det var en sammenheng mellom vitamin B12-konsentrasjonen ved baseline og død i løpet av den gjennomsnittlige oppfølgingen på åtte år. Det viste seg å være tilfelle: i den høyeste kvartilen (kvartalet personer med de høyeste B12-verdiene, nemlig over 455 pg / ml), døde 65,7 mennesker per 10 tusen årsverk, sammenlignet med 33,8 i den laveste kvartilen (b12 lavere enn 339 pg / ml). Denne forskjellen forsvant delvis på grunn av korreksjon for alder og nyrefunksjon, men det var fortsatt en statistisk signifikant sammenheng mellom vitamin B12 ved begynnelsen og tidlig død. På bakgrunn av denne studien er det ikke mulig å si hva dødsårsaken er for 'ekstra' dødsfall, men det ser ikke ut til å være noe høyere hjerte- og karsykdom.
Forsker Flores-Guerrero, som har doktorgrad på forskning i ernæringsstatus-biomarkører som prediktor for metabolske sykdommer, understreker på telefon at han ikke har påvist en årsakssammenheng mellom høyere B12-verdier og for dølighet: som en biomarkør av en annen tilstand, for eksempel biologisk aldring. Kompleksiteten i dette vitaminet er at det sier noe om ernæringsstatus så vel som generell helse. De neste trinnene i forskningen er en kohortstudie der vi også ser på kostholdet og forskningen der vi bruker mendelian randomisering for å bestemme i hvilken grad vitamin-B12 forklarer selve forholdet. "
I diskusjonen skrev forskerne at resultatene ser ut til å indikere at man bør være forsiktig med å supplere vitamin B12 hvis det ikke er noen mangel. Spørsmålet er i hvilken grad denne advarselen er berettiget på bakgrunn av denne studien, erkjenner Flores-Guerrero, siden deltakere som var kjent for å få B12-injeksjoner ble ekskludert. Og dessuten fordi han selv antar at vitaminet bør sees på som en biomarkør av en annen tilstand i stedet for en årsak til for tidlig død.
JAMA Network Open, 2020. Doi: 10.1001 / jamanetworkopen.2019.