Kopi av Henvendelser fra styret

Henvendelsen har gått til: Helseministeren, Byrådsleder, Eldre - og folkemininsteren, NRK

Vedrørende Lan Marie Bergs forslag om å kutte kjøttforbruket med 50% på institusjoner og sykehjem.

Det har blitt påpekt flere ganger i media om eldre på sykehjem som er underernærte eller som står i fare for å bli det. Da er ikke å redusere mat som inneholder kjøtt med 50% et klokt valg.

Mange eldre har dårlig opptak av vitaminer og mineraler fra mat, og da spesielt vitamin B12. Mangel på vitamin B12 kan føre til mange symptomer og mangelsykdommer. Svimmelhet, fallulykker med brukket lårhals, demens, dårlig hukommelse, kognitiv svikt, psykiske problemer m.m. Kjøtt inneholder B12 og er en viktig ingrediens i maten til eldre.

Vi mener dette er på grensen til omsorgssvikt blant våre eldre som bor på institusjon og protesterer kraftig på forslaget.

I tillegg til eldre, så er også barn utsatt om de ikke får tilført vitamin B12 gjennom maten. Dette er derfor en mulig konsekvens av forslaget hennes om å kun servere vegetarmat i Osloskolene. Vi tenker da spesielt på de barna som får sitt hovedmåltid på skolen.

Lan Marie Berg kan ikke ha satt seg inn i konsekvensene av et slikt forslag, og vi velger derfor å protestere på det sterkeste.

Vi legger ved noen tanker om dette:

Årsaker til B-vitaminmangel hos eldre

Hovedårsaken til at risikoen for B12-mangel er større hos eldre mennesker er at skade på mageslimhinnen blir stadig mer vanlig med alderen. Fremfor alt lider mange eldre avatrofisk gastritt, en kronisk betennelse i mageslimhinnen som får den tilå miste evnen til å produsere saltsyre og et visst protein som trengs for at B12 skal tas opp i tynntarmen. I 10-20 prosent av tilfellene fører atrofisk gastritt til pernisiøs anemi, en anemi som kan forårsake permanent skade på nervesystemet hvis den ikke blir behandlet. Glutenintoleranse, helikobakterielle infeksjoner og diarésykdommer som Crohns sykdom kan også forårsake B12-mangel hos eldre.

Mange eldre trenger også å ta medisiner mot forskjellige sykdommer, noe som kan forstyrre tarmfloraen og øke risikoen for vitamin B-mangel. Dette gjelder blant annet langvarig bruk av for eksempel diabetesmedisiner eller medisiner mot overdreven saltsyre i magen.

Med økende alder øker også risikoen for utilstrekkelig inntak av B-vitaminer. Eldre har oftere nedsatt matlyst og vanskeligheter med å tygge.

Vi viser til The Framingham Offspring Study:

A marginal status: < 221 pmol/L :

20-59 years old: circa 14-16%

> 60 years and older: more than 20%

The Framingham Offspring Study, a large ongoing study in the United States of 5135 persons, produced the following figures:

A survey of B12 values under 3766 children from 4 days to 19 years old showed three children to have a value of less than 74pmol/L, so that is 1 out of 1255, and 18 children had a value lower than 148pmol/L, that is 1 out of 112. The lowest values were found in white children between 12 and 19 years old. This however is based on reference values that are not adjusted for age. If age is taken into account deficiency is much more frequent.

Conclusion

B12 deficiency is much more prevalent than assumed. A conservative estimate based on the figures from various surveys would amount to 3 to 5% of the total population. For the Netherlands that would be over half a million people.

Deficiencies are not exclusively frequent with seniors, for regularly we see deficiencies in youths and children. The reference values should actually be adjusted for age because of the lowering of B12 values over the course of life. If this were properly done, it would become clear that B12 deficiency occurs very frequently. This is often disregarded which causes late diagnosis and treatment with potentially serious consequences.

References:

How common is vitamin B12 deficiency? Lindsay H Allen Am J Clin Nutr 2009;89(suppl):693S-6S

Cobalamin Status and Its Biochemical Markers Methylmalonic Acid and Homocysteine in different Age Groups from 4 Days to 19 Years. Anne-Lise Bjørke Monsen, Helga Refsum, Trond Markestad, and Per Magne Ueland, Clinical Chemistry 49:12 2067-2075 (2003)

Styret i B12-Foreningen
v/Tove Øyjord